Piëmonte - Reisverslag uit Monforte d'Alba, Italië van Lia en Tim - WaarBenJij.nu Piëmonte - Reisverslag uit Monforte d'Alba, Italië van Lia en Tim - WaarBenJij.nu

Piëmonte

Blijf op de hoogte en volg Lia en Tim

11 Oktober 2013 | Italië, Monforte d'Alba

De weg is het doel, zegt men wel ,maar met de dalende temperaturen en de stijgende vochtigheid is het ook heel prettig om een einddoel in zicht te hebben. En dat doel hebben we nu met een mooie bijna fractale curve op de kaart weten te bereiken. We verblijven een paar dagen in Ca' San Pé, het buitenverblijf van Wim en Ria in Monforte d'Alba. ( In dit geval is Wim, voor de niet-ingewijden Lia's broer en Ria de schoonzus)
Na ons herfstig afscheid van de agritourismo in Quattordio, een nacht op een al gesloten camping gestaan waaruit maar weer blijkt hoe aardig en flexibel de Italianen zijn. En na een nog nattere nacht in Alba, waar we de slakken en pieren met scheppen tegelijk uit de voortent moesten halen, de laatste kilometers de heuvels in tot vlak onder het dichte en druipende wolkendek afgelegd. Weinig vergezichten te zien dus in deze prachtige omgeving. Dat hoopten we de dagen erna met het verbeteren van het weer in te halen maar dat viel tot vrijdag een beetje tegen. Het gemis aan fietstijd wordt echter ruimschoots gecompenseerd door die voortreffelijke Italiaanse keuken , de uitstapjes wat verderweg en het wijnproeven. Mondovi' is een mooie oude stad, bestaande uit een lager en hoger gelegen deel met een funiculaire tussen beide. Mooie oude gebouwen in traditioneel Piemontees-gemetselde muren. Ook veel muurschilderingen, waaronder opvallend veel zonnewijzers.
Met het regelen van de terugreis kunnen we ook aardig onze tijd verdoen. Het locale treinstation kan wel fietskaartjes leveren maar alleen tot de grens, het volgende, iets grotere station, is telefonisch onbereikbaar, het callcentre weet niets van fietsen en de Nederlandse fietstreinspecialist kan nog geen e-ticket van fietskaartjes maken. Dat wordt dus gewoon ter plekke in Turijn of Milaan aan het loket de boel voor elkaar zien te krijgen.
Donderdag nog een mooie fietstocht gemaakt door de golvende heuvels ten oosten van Monforte. Vrijdag werden we wakker met een strak blauwe lucht! Nu de omgeving aan de westzijde in de volle zon bewonderd. Heel wat keren voor een foto knippen gestopt!
De wijnplukkers zijn druk met het oogsten van de Nebbiolodruiven. Je ziet ze bijna niet tussen de hoge wijnranken, maar je hoort ze wel praten. De kleine tractoren moeten de kratten vol met druiven van de steile hellingen halen en vervoeren. De rode kratten zorgen voor een mooi kleurcontrast tussen de groene ranken.
Rectificatie: Topolino moet zijn Cinquecento en het aantal is opgelopen tot 33 stuks.

• 11 Oktober 2013 - 18:13

Karin:

Dat lukt zeker allemaal wel met fietsen en kaartjes, ...it's a long way home..
    Hier stormt en waait het de hele dag al...de bladeren vallen en het wordt koud..kaarsjes-aan weer.
    We wensen jullie een goede terugreis en tot gauw.
    ..wel jammer dat we nu geen spannende en prachtige reisverslagen meer kunnen bekijken-en wel heel erg leuk dat jullie volgende week weer in stad zijn.
    Gr. K&P

• 11 Oktober 2013 - 18:14

Karin:

En ja...frank had het er ook over:zijn er nog topolinos??

• 11 Oktober 2013 - 21:35

Colette:

Wat een geweldige verslagen en foto's!
    Heel leuk om mee te kunnen genieten en wat goed dat de reis gelukt is, nu de terugreis nog. Maar dat gaat vast lukken.... anders kom je toch gewoon na de kerstvakantie pas terug :-)

• 11 Oktober 2013 - 21:48

Hennie De Vries:

met heel veel plezier heb ik jullie reisverslagen gelezen en de foto's bekeken. Wat een fantastische belevenis en een geweldige prestatie. Nog een paar dagen genieten in Italië en dan een goede terugreis.

• 13 Oktober 2013 - 17:29

Mem En Marja:

N.a.v. de slakken en pieren in de voortent zou onze beppe wel zeggen: hebben ze een mooi huis....gaan ze met hun rug (op Vlie of Terschelling) tegen het schut zitten......
    Jammer van het vochtige weer (voor de fotos) maar jullie hebben het natuurlijk fantastisch gehad w.b. het weer. De blaadjes vallen hier ook behoorlijk...hele dag regen.
    Wat een geklooi met de terugreis. In deze moderne tijd zou je zoiets niet meer verwachten. Wij konden op onze computer thuis voor Schiphol al inchecken, dus geen tijden meer in een lange rij staan.
    Ik had al een beetje gerekend op di....thuiskomst.....no way.....we zien wel.....waar hebben jullie zin in wb eten.......even berichtje terug graag , dikke kusss
    Gaan nu het vorige verslag nog doorspitten met Mem, doei,doei

• 14 Oktober 2013 - 21:02

Ijtske:

jammer, vanaf nu jullie verslagen en foto,s te moeten missen.
    Kan me ook gewoon niet voorstellen dat de 3 maanden al om zijn. Hier alweer de 4 mijl geweest( Be voor de 2e x meegedaan). Was weer supertrots op mijn man. We hebben een beetje ziekenboeg bij de vollleybalsters of hun man. Over een paar weken mailen we wel even. liefs, en een goede terugreis.

• 15 Oktober 2013 - 00:48

Frank Sierhuis:

Beetje late reactie maar dan toch: Proficiat!! Jullie zijn gearriveerd bij je doel en elke meter zelf getrapt op de pedalen! Het blog was geweldig om te volgen en verder kijk ik nu al uit naar een avond waarin ALLE foto's passeren (met franse en italiaanse hapjes of zo). Goede terugreis voor zover die nog rest en tot gauw.
    Groeten, ook van Janik, uit Londen waar wij deze week herfst+GB=regen maar dat geeft niet-vakantie vieren.
    Frank