Cóte d'Abâtre - Reisverslag uit Ouistreham, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu Cóte d'Abâtre - Reisverslag uit Ouistreham, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu

Cóte d'Abâtre

Blijf op de hoogte en volg Lia en Tim

01 Augustus 2013 | Frankrijk, Ouistreham

Cote d' Albâtre heet het laatste stuk voor de Seine en het blijft hier gezellig heuvelen. Als je niet oppast heb je zomaar 20% voor de kiezen. Dat gebeurt alleen maar als je, zoals wij dat graag doen, de allerkleinste binnenweggetjes neemt. Van het harde werken, beslaan zelfs soms de glazen!
We komen langs een heel scala kustvermaak: van piepkleine badplaatsjes (met nog steeds bestaande kustvisserij), ploeterende vergane glorie tot aan mondaine megalomanie. Maar wel allemaal hun eigen casino.
Over die prachtige lokale kustvisserij: we komen regelmatig de plaatselijke vismarkten tegen met een mooi aanbod van bij ons ook bekende vis maar vooral veel schelp- en schaaldieren die we in Nederland nauwelijks kennen. Helaas, voor ons fietsers, niet mee te nemen voor de avondmaaltijd.
Ontmoeting. Na wat gedoe, uiteindelijk live contact via mobiel met Jacqueline en Bart gekregen. Samen 2 nachtjes op boerencamping bij Bordeaux St. Claire gestaan. Zelfs door noodweer een nacht bij hun in de De Waard gelogeerd! Rondrit langs de kust gemaakt. Ook nog een duik in zee genomen. BBQ met dikke eendenbillen. Erg leuk intermezzo!
Jacqueline stelt voor de Fransen niet meer onaardig of arrogant te noemen . Daar kunnen wij het helemaal mee eens zijn, iedereen zet zijn beste beentje voor, er zijn zelfs campingbazen die proberen Engels te praten ! En bijna elke Franse wielrenner groet. Hoef je in België niet om te komen, die rijden je met stalen blik op oneindig voorbij.
Helaas was de nieuwe Pont de Normandie nog niet voor fietsers ingericht. Voor de oversteek van de Seine betekende dat een omweg van zo'n 40 kilometer. Met veel onweer in de lucht en de nodige buienstops tamelijk vochtig op een ook nog eens veel te dure camping terechtgekomen. Maar alles is weer droog en als we een eindje uit de kust blijven zijn de campings veel leuker en een stuk betaalbaarder.
We staan nu 500 meter van Pegasus Bridge en in Ouistreham beginnen de landingsstranden. Veel te zien in de musea rondom operatie Overlord, hebben dus ook maar een Normandie-Pass aangeschaft.
Het begint alweer aardig warm te worden, vandaag 30 graden plus bij een warme 5 Bft uit ZZO. We denken eraan het tropenrooster in te voeren: 7 uur op pad ,'s middags een siësta en misschien 's avonds nog een stukje verder.

• 01 Augustus 2013 - 23:23

Marja:

Wat mooi....het geschrevene....de fotos......het is een beetje alsof je het zelf meemaakt.
    prachtige wereld aldaar.
    Alles is gepakt... morgen de laatste zeer tropische dag zien te overleven (haal Mem hierheen...genoeg schaduwplekjes, boot en hier eten). Gisteravond met Marjorie en AnneMark een ritje met de boot ( van opa en oma) op de Beulaker gemaakt. (Mem ook mee) ...skitterend.
    Marije en Michiel kwamen hier vanavond zwemmend op de koffie....het is te warm...bij jullie dus ook helaas.....altijd wat om over te zeuren he....die Nederlanders
    We komen eraan

• 02 Augustus 2013 - 14:57

Mem:

ik kom er niet aan maar ik geniet erorm van jullie verslagen en de prachtige fotos...
    Net uitgerekend dat jullie wo.as alweer een maand weg zijn. De tijd vliegt....geniet er maar van.
    Hier nu TE WARM (bij jullie dus ook). snachts profijt van Iede zn ventilator...helemaal goed....staat al 3 nachten te draaien.
    Lia let je wel een beetje op jezelf. Je laat je niet opjutten door Tim he?
    Wij worden al moe bij het aanzien van die foto.slappe lach, iedere keer...ik laat mijn fiets maar thuis (marja), dikke tuut mem

• 02 Augustus 2013 - 17:01

Jakkodassen:

As usual trés magnifique foto's! Keep up het goede werk ;-)

X

• 05 Augustus 2013 - 18:49

Henriëtte De Boer:

Wat een onderneming!Heb wel ontzag voor jullie en dat klimmen knap hoor,kreeg ik van zijn levensdagen niet voor elkaar.Ik fiets hier zo'n 20-25 km per dag.Vindt het leuk om jullie te volgen en de foto's te bekijken.Als jullie terug zijn,bel ik om een afspraak te maken.Een goede reis verder en groeten