Normandie - Reisverslag uit Pontorson, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu Normandie - Reisverslag uit Pontorson, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu

Normandie

Blijf op de hoogte en volg Lia en Tim

08 Augustus 2013 | Frankrijk, Pontorson

Plages du Débarquement is de verzamelnaam voor de Normandische landingsstranden van D-Day, operatie Overlord ofwel het begin van de bevrijding van Europa van het nazi-juk. Elk dorp heeft zijn straat of plein of rotonde met de naam van het bevrijdende regiment en om de halve kilometer zie je wel een herinneringsplaquette, aan Engelse kant vaak met verse kransen en de onvermijdelijke rode poppys. Aan en achter de Amerikaanse stranden is het meer vlagvertoon, letterlijk, met als hoogtepunt de cimetière americain in Colleville-sur-Mer waar alles uitermate geregisseerd, strak geschoren en 360 graden rondom op de millimeter uitgelijnd is. Alsof voor even alle demonen uit te bannen zijn. Nog even een kleine ceremonie meegemaakt, inclusief volkslied ( zachtjes meegezongen door de Amerikanen), last post en 1 minuut stilte. Dat was alleen voor de group purple 5! Er zullen elke dag heel wat van deze herdenkingen zijn.
Tussen de vele musea, die natuurlijk met passepartout tegen gereduceerd tarief te bezoeken zijn, lijkt een strijd gaande wie de mooiste diorama's en de beste artefacten zo realistisch mogelijk kan weergeven. Samen met het ter bezichtiging stellen van elk blokje beton wat door de Duitsers werd gestort begint de vercommercialisering van het D-Daygebeuren op den duur iets teveel van het goede te worden. Plagues du Débarquement.
En dan doet zich ineens het fenomeen voie verte weer voor. 140 kilometer autovrij fietsen over oud spoor. Vanaf Carentan naar de westkust en dan richting Cherbourg of naar het zuiden richting Mont Saint Michel. We kiezen voor de laatste optie om het latente gevoel van we halen het misschien wel eens niet enigszins de kop in te drukken maar dit geheel terzijde. Deze voies vertes zijn goed onderhouden, 3 meter brede paden met een mooi vlak gravel rijoppervlak. Door de kleine hellingspercentages goed te befietsen. Het is echter wel een beetje tunnelen, aan beide kanten dichtbegroeid zie je weinig van het omliggende landschap en je komt al helemaal niet door van die leuke dorpjes. Het is een wereld op zich, wel met aardige stationnetjes en erg veel overwegwachterswoninkjes maar vooral goed om kilometers te maken. Even van het spoor af gelunched in St.-Sauveur- Lendelin; Voorgerecht, hoofdgerecht, kaas, dessert, koffie en een kwart liter cider voor een schamele 11€. Voor ons anglofielen is dat natuurlijk een geheel nieuwe belevenis.
In Carolles Marja en Harrie ontmoet. Zij met de nieuwe camper op pad. Na een fles cider heerlijk gegeten in de plaatselijke Auberge. De volgende morgen heeft Harrie ons een eindje weggebracht op zijn nieuwe fiets. Over een weekje zien we elkaar nog een keer.
Vandaag Normandie uitgefietst, het Cirque du Mont-St.-Michel even links laten liggen.
Volgende keer een stukje over de rijvaardigheid der fransche automobilist.
Tot slot: 2CV - R4 : 12 - 12
1759 km gefietst, op 26 campings gestaan

• 09 Augustus 2013 - 22:43

Hans Franssen:

Dag Tim & Lia,
    Super, super, super. Ik geniet van jullie verhalen en zie voor een deel foto's van plaatsen waar ik ook eens ben geweest. Mooi verslag en mooie foto's. Ga zo door! Het gaat jullie lukken.
    Warme groet,
    Hans.

• 10 Augustus 2013 - 21:51

Anne-mark:

hoi hoi,

Erg mooie foto's en leuke verhalen.

Groetjes aan mijn ouders.

• 13 Augustus 2013 - 11:42

Jan En Lida Grrits:

geweldige foto"s van jullie reis
    ik blijf jullie volgen
    hartstikke goed.

groetjes jan lida

• 14 Augustus 2013 - 08:27

Marcel & Evelien:

Lieve Lia & Tim

Wat leuk om jullie te volgen bij het spannende 100-dagen-fiets-avontuur! Geweldige verhalen en prachtige foto's! We zullen volop blijven meegenieten van de volgende reisverslagen. Heel veel plezier verder!

Liefs, Marcel & Evelien

P.S. Nog bedankt voor jullie kaartje en de felicitaties voor m'n verjaardag!