Naar de Middellandse Zee - Reisverslag uit Agde, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu Naar de Middellandse Zee - Reisverslag uit Agde, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu

Naar de Middellandse Zee

Blijf op de hoogte en volg Lia en Tim

14 September 2013 | Frankrijk, Agde

Naar de Middellandse Zee. Gingen we vanaf Bordeaux nog langzaam omhoog langs het Canal Lateral de la Garonne, in Toulouse maken we een geruisloze aansluiting op het Canal du Midi. Alwaar we na anderhalve dagetappe de Partage des Eaux, de waterscheiding hebben bereikt, dat wil zeggen vanaf nu stroomt het water niet meer naar het westen maar richting Middellandse Zee. Canal des Deux Mers noemen ze het hier ook wel, nooit eenduidig die Fransen.
De wijngaarden worden opgevolgd door appel - en kiwikwekerijen. Zonnebloemvelden zover het oog kan reiken en een voor ons nieuw soort gewas met pluimen vol kleine bolletjes, waar ze schijnbaar ook olie uit persen.
Het Canal du Midi wordt druk bevaren. In tegenstelling tot het kanaal langs de Garonne, waar het schutten grotendeels zelfbediend en automatisch gaat is op het Canal du Midi nog wel sluiswachterbediening vooral bij de drie-en viertrapssluizen. Alleen op 10 september lag alles stil. De sluiswachters waren in staking. Dat wist een Engelsman mij te vertellen die stil lag met de Hollandse tjalk "Vertrouwen" onder Amerikaanse vlag voor een Franse sluis. Bij Béziers langs de écluses de Foncerannes gekomen. 9 sluizen direct achter elkaar.
Een tijdje geleden hebben we de Fransman in het algemeen aardig verklaard. Die stelling kunnen we niet in alle gevallen volhouden. Zoals wanneer je op restaurant met z"n tweêen van hetzelfde uitzicht wilt genieten. Niet mogelijk, je moet tegenoverelkaar zitten, en dat wordt je op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt. Of de merkwaardige gewoonte om complete dorpen vooral op zondagmiddag schijndood te maken. Met nog een half marsje in de ransel op zoek naar een maal zijn alle winkels dicht en de restaurants net aan het sluiten. Het kost wat moeite maar na twee maand krijgen we eindelijk het Franse ritme in ons systeem.
Voor de wijnliefhebbers even onze wijnroute (zowel op de fiets als in het glas): Côte de Blaye, Haute Médoc, Bordeaux, Entre Deux Mer, St. Emilion , Buzet, Minervois, Corbieres, Languedoc, Caute Béziers. Het plukken is inmiddels begonnen, maar de meeste druiventrossen hangen nog mooi in de zon te rijpen.
De strijd tussen de iconomobielen stokt een beetje. We komen veel eenden tegen langs het kanaal maar niet met wieltjes!
Voorlopige tussenstand 2CV - R4: 37 - 41

• 14 September 2013 - 22:44

Marja:

Jullie zijn echt mijn kanjers op het ogenblik....Zelf misschien wel 15 keer in Frankrijk op vakantie geweest. In heel veel delen van dit , voor mij , ENORM grote land.........en jullie op twee wielen. Respect.....Volgens mij in Carcassonne op de camping gestaan en een middag gekajakd.
    Mediterranee is dus met 1 n....
    Van Mem het verhaal van de cassoullet gehoord. Hierbij nodigen we onszelf uit t.z.t. We hebben het 1 keer gegeten. Tres delicieux....
    Wat mooi om te fietsen langs het Canal du Midi. Ga nu kijken naar mijn ploeg Ajax tegen de koploper Pec.....ja,ja er gebeuren hier gekke dingen en dinsdag onze nieuwe koning ..Prinsjesdag.
    Jullie gaan wel richting mooi weer of zitten er al in denk ik....hier dikke herfstachtige weersomstandigheden. Komende wk 13, 14 graden., kusss Marja

• 15 September 2013 - 22:23

Marja:

oei....gekajakt....dit KAN OOK niet....help

• 16 September 2013 - 14:40

Frank Sierhuis:

Terwijl jullie inmiddels ergens in de buurt van Narbonne vermoedelijk al in de Middellandse Zee kunnen duiken (wordt er eigenlijk wel eens gezwommen aan de vele kusten?) is hier de dagelijkse routine al weer een hele poos toegeslagen. De sjuttels sjuizen weer - zij het in beperkte mate dankzij allerlei gebreken en afwezigheden. Voornaamste gebrek mijnerzijds is dat ik het tennisarm-stokje van je heb overgenomen, Tim. Ik heb het een poos proberen te ontkennen, maar daar werd het niet beter van. Wel gecompenseerd met de inzet van mijn broer Jos afgelopen donderdag zodat we weer eens konden dubbelen. Nazit in het noodlokaal blijft daarnaast van onvolprezen kwaliteit waarbij jullie fietsavonturen regelmatig op de agenda staan.
    Gegroet, Frank