En Provence - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu En Provence - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu

En Provence

Blijf op de hoogte en volg Lia en Tim

20 September 2013 | Frankrijk, Aix-en-Provence

Bij Sėte, het einde van de Canal du Midi-route, komen we in een soort overgangsfase terecht; lagunes, strandwallen en moerasgebieden, voorbodes van de echte Camargue.
Naast weer het vinden van ons eigen pad, wat hier een scala aan mogelijkheden biedt, komen we ook weer regelmatig door de leukste Franse dorpjes met hun wir-war-weggetjes en altijd wel een kerk uit de XII ième Siecle of eerder. En bij de wijnbouwcoöperaties is het druk met aanleverende tractoren en de lucht zwaar van de vers te persen druiven.
En ja hoor, de spetterende wildepaardenkuddes en de roze wolken flamingo's, we hebben ze allemaal gezien, op ansichtkaart. Het is toch een soort extended Wieden, elke keer verwacht je de toren van Sintjansklooster te zien, maar in plaats daarvan komen zilverreigers en rijstvelden langs.
Om de gigagglomoratie van Marseille te vermijden trekken we landinwaarts en komen door een leuke variatie aan landschappen. Naast de wijnbouw en de vele exotische gewassen zijn er de werkelijk grasgroene velden waarvan het ons nog niet helemaal duidelijk is wat er wordt verbouwd. Er is geen afrastering dus geen weiland maar 't is wel vochtig door bevloeiing. Daar zijn ze hier wel sterk in: irrigatie. Van kanalen tot wel twintig meter breed tot kleine stroompjes langs de kant van de weg, overal hoor je het water ruisen. En het volgende moment fiets je door de droogste olijfboomgaarden !
Zoals ze in Aix-le-Provence trots zijn op hun Paul Cézanne weten ze in Arles erg te pronken met z'n maatje van Gogh. 't Blijven toch andermans veren.
Als we 's morgens een stadje binnenrijden voor de koffie, komen we regelmatig midden in een markt terecht. Een druk en sociaal gebeuren. Veel lokale producten, mooi uitgestald. Olijfolie, wijn, kaas, honing en natuurlijk groente en fruit. Kleine uitstallingen van bijvoorbeeld alleen allerlei soorten tomaten, noga of geitenkaasjes. Of een mevrouw met een tafeltje met twintig doosjes aardbeien, netjes in twee rijen gerangschikt. Wij scharrelen dan meestal een lekkere picknick bij elkaar die we wat later op een mooi plekje, bijvoorbeeld onder een olijfboom, oppeuzelen.
Het korten van de dagen is nog wel wennen. We zitten al vaak aan de koffie met schienvat in haand.
2CV - R4: 41 - 54

• 20 September 2013 - 15:21

Frank Sierhuis:

Ik wacht met spanning op de foto's, in het bijzonder de wilde paarden en flamingo's natuurlijk ;-)
    La vie est belle en Provence kan ik wel lezen uit jullie impressionistisch proza. Maar met de Alpes Maritimes voor de boeg zal het straks nog wel weer wat zweten worden.
    Gegroet, Frank

• 20 September 2013 - 15:28

Frank Sierhuis:

Ik was wat te snel. De foto's zijn weer prachtig!

• 20 September 2013 - 21:01

K +F:

Lia en Tim,

Overduidelijk: het goede leven in Frankrijk. Fijn dat jullie zo genieten.
    xx K&F

• 20 September 2013 - 23:27

Marja:

Die flamingos en wilde paarden komen vanzelf wel. Je ogen willen het haast niet geloven.....he?
    En de wereld waar jullie in verkeren , sommige gedeeltes, zijn inderdaad surrogaat-wieden.....nou ja, ben je zon eind weg....... maar een schitterende wereld aldaar. vond ik.
    Helemaal prachtig, de beschrijving van die kleine marktjes. Je ziet het gewoon voor je en de daaropvolgende picknick onder een olijfboom. Laat es iemand een foto daarvan maken...als dat kan..graag.
    Wil ook graag een foto van Tim zn blote voeten...close-up graag.
    Het wordt ook behoorlijk dor ...te zien op de campingfoto.....
    Het blijft genieten....jullie verslagen....zit geregeld te zwijmelen bij alles.
    Gaan dit weekend Vlie afbreken. Jak., AnneLinde, AnneMark , Marjorie en ik. Moet lukken. Het is in ieder geval 3 dg. droog en geregeld zon en zondag op naar Noorwegen...Het leven is goed, kusss Marja

• 23 September 2013 - 22:07

Ijtske:

geniet van jullie verslagen, fantastisch! en de foto,s!. wij zijn net terug uit Sint Petersburg, ook geweldig. zei je al, dat dat ook nog op jullie lijstje staat. ZEKER DOEN. maar hier eerst nog maar even
    flink van genieten. groetjes.

• 13 Oktober 2013 - 18:27

Sietske Bosma:

Lieve Tim en Lia,
    ik wil juLie even dag zeggen. Het kwam er niet van....sorry, m aar wat een geweldige reis!
    Het zit er bijna op en hier bereiden we ons deze week alvast voor op Steenwijk en Ameland komt dichterbij. Ik heet jullie alvast weer welkom en wat zal dat wennen zijn terug in Grins !

tot gauw: Siets