Bij Bordeaux linksaf - Reisverslag uit Marmande, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu Bij Bordeaux linksaf - Reisverslag uit Marmande, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu

Bij Bordeaux linksaf

Blijf op de hoogte en volg Lia en Tim

06 September 2013 | Frankrijk, Marmande

Vlak na Rochefort van een industrieel monument op grote schaal gebruik gemaakt. De Pont Transbordeur zet tegenwoordig alleen nog maar fietsers en voetgangers op geruisloze manier over de Charente.
De eerste pech heeft inmiddels toegeslagen. Tijdens het opstappen flipte mijn Tevazool dubbel en ik (Lia) kwam daardoor ten val. Geen schrammetje of blauwe plek als resultaat, maar wel enkele gekneusde ribben ter linkerzijde. Tijdens het fietsen geen probleem, maar het rondkruipen, draaien en keren in het tentje is pijnlijk.
Zo richting Bordeaux beginnen de eerste wijngaarden in beeld te komen. Bij Royan hebben we de Vėlodyssee verlaten door niet met de bac naar de overkant van de Gironde te gaan. We komen dus niet meteen in de Médoc terecht maar zijn hier in Saintogne of Les Landes. Of dat bekende wijnregio's zijn weten we niet maar we komen wel door Entre Deux Mers die we nog kennen uit onze studententijd. Door de rijen, nog steeds frisgroene, wijnranken krijgt het golvende land prachtige arceringen. En de wijnboeren houden de bermen en randjes ook netjes geschoren wat een zeer clean landschap oplevert.
Na een dag aan de oostkant van de Gironde toch maar overgestoken ook omdat vanuit het noorden Bordeaux gemakkelijker te benaderen is. En we pakken nog een stukje Haute Médoc mee waar de chateaux zich werkelijk aaneenrijgen. Een camping op prettige afstand van Bordeaux geeft de gelegenheid de stad, die zich als fietsstad afficheerd, wat nader te verkennen. Mooi rivierfront met mirroir d'eau (plein met dun laagje water) en prachtige beelden door heel de stad heen van Jeame Plensa. Een aangename sfeer voor de argeloze tourist. Wij hadden echter enkele gerichte taken. Campinggaz, Moleskins en een nieuw leesboek kopen, afgewerkte kaarten en verzameld materiaal naar huis sturen. Afgewisseld met terrasjesbezoek en foto's maken, bleek dit een leuke dagtaak.
Bij Bordeaux linksaf hebben we steeds gezegd en dat doen we nu ook. Een prima fietsroute vanuit de stad geeft aansluiting op de Voie verte richting le Reole waar we het jaagpad langs het kanaal kunnen oppikken. Dat zal ons helemaal naar de Middellandse Zee brengen. De campings worden kleinschaliger en veranderen van sfeer. Het wordt wat gemoedelijker allemaal.
Qua kbv veel te beleven, ook twee keer ijsvogeltje(s) voorbij zien komen, veel uilen 's nachts, echter ook veel verkeersslachtoffers bij de avifauna bij de weg (o.a. kerkuil).
Verklarende dla-lijst volgt.
2CV - R4 : 31 - 39

• 06 September 2013 - 13:15

Karin:

Het wordt steeds franser..wijnvelden, roquefortborden, bruggen, rivieren.heel mooi.
    Lia, veel beterschap met je ribben en laat je lekker verwennen.hier vandaag ook weer eens 29 graden, voor jullie het ideale fietsweer..
    Veel plezier nog..la via rose...gr. Karin & Peter

• 06 September 2013 - 18:28

Hans:

Skitterend. Geniet nog even, dan doen wij dat ook. We wanen ons nog steeds even in Frankrijk! Het weer doet hier in ieder geval zijn best om het franse gevoel nog vast te houden en het glas wijn en jullie belevenissen versterken dat gevoel. Nog even en wij mogen er ook zelf weer van genieten. (Ik verlang nu al weer naar een lekkere douche, want die is perfect geworden.)
    Sterkte met je kneuzingen Lia. Hopelijk krijg je nog wel genoeg nachtrust. En .... wijn verzacht de pijn!

Liefs Hans & Pauline.

• 08 September 2013 - 15:59

Erno:

Die R4tjes staan toch wel op de foto hè? Ik wil ze straks allemaal zien.

• 09 September 2013 - 16:34

Frank Sierhuis:

Ik heb zonder gekneusde ribben al moeite in een klein tentje dus ik heb met je te doen, Lia. Hou je taai!
    Een goede Bordeaux is hopelijk een medicijn voor al dit soort ongemakken.
    Ik volg jullie reis weer op de voet en ben nu benieuwd hoe het vergaat als je de verkoelende zee de rug toekeert. In de buurt van La Réole heb ik overigens ooit - heel lang geleden - nog druiven geplukt, dus als je een flesje van 1982 kunt vinden.. ;-). Santé et bonne continuation!

• 10 September 2013 - 22:42

Piet Steenbergen:

Hallo Lia en Tim,

was de link kwijt om jullie te volgen. Toevallig kwam ik hem weer tegen. Prachtige tocht! Lia beterschap met je borstkas. Tim, het kunstboek gaat ook door en wordt gepresenteerd tijdens de opening op 1 november in Paviljoen Breeland. De expositie gaat in Januari naar De Fabriek in Emmen. Heb ik de tentoonstelling van Holt ook bewonderd. Nu maar lekker met een westenwindje richting het zuid-oosten.
    Groetjes,
    Piet.

• 13 September 2013 - 15:33

Marja:

He he, eindelijk via 2 opgestuurde adapters kan ik weer reageren.
    Mem en ik hebben deze week de kaart van Frankrijk er maar es bijgehaald.. Jeetje wat gaat dat super voorspoedig en snel... Gisteren (belletje Tim en Mem) nog ongeveer 2 dg. fietsen en daar is ie dan......Le Mediterrannee....
    Weer mooie fotos en een mooi verhaal. Ik ben er trouwens helemaal uit: VMS, KBV, Moleskins...?
    Mooi......de spiegel van water, wil graag veel fotos hiervan en de Gironde oever (bijzondere sporen in het landschap).
    Lia: de Teva-reclame komt haast iedere dag voorbij en ik denk dan aan jou en je gekneusde ribben.........
    Hier alles goed. Gaan zo naar onze Riskvrienden en over 2 wk. Hurtigruten........wauw liefs Marja