Vers l'Ouest - Reisverslag uit Morlaix, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu Vers l'Ouest - Reisverslag uit Morlaix, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu

Vers l'Ouest

Blijf op de hoogte en volg Lia en Tim

16 Augustus 2013 | Frankrijk, Morlaix

Bretagne zijn we nu langzaamaan binnengefietst en er zijn ons al enkele fraaie kustpanoramas voorgeschoteld. Punt is echter dat het volgen van de waterlijn gepaard gaat met erg veel op en neer. Dat wil zeggen de kloven die in honderden eeuwen hier zijn uitgeschuurd en allemaal naar zee leiden moeten worden gekruist. Een snelle afdaling gevolgd door een langzame, vaak steile klim. Dit, en de vele auto's, noopt ons tot het nemen van een route meer door het binnenland waar de kloven minder diep of geheel afwezig zijn. Nadeel is dan weer dat we weinig van de kust zien. Navigatietechnisch komt er dus nog een derde dimensie bij. Kun je in Nederland alleen maar rechtdoor, rechtsaf of naar links, hier in Frankrijk moet je erg goed op de kaart kijken om de ergste hoogteverschillen te vermijden.
Wat dus ook ernstig te vermijden is op de fiets zijn de doorgaande wegen. Geel en rood op onze kaarten. Bijna 100 % van de Franse automobilisten weet de zwaar bepakte fietser op een veilige afstand in te halen maar er zijn horken bij die je doodleuk met 60 passeren met nog net een velletje luchtpostpapier ertussen . En regelrecht eikels die na een claxonsignaal verwachten dat je de berm in duikt, die durven blijkbaar de middenstreep niet over.
Qua weer valt het ons erg mee. Door de noord tot noordwestelijke stroming waar we al een tijdje in zitten kunnen we zelfs midden overdag lekker doorfietsen. En die verhalen van tot 's avonds laat lekker met een flesje wijn bij de tent, nou mooi niet hoor. Ja, met dikke trui en lange broek aan. Dit zijn temperaturen die wij vorig jaar op de Orkneys ook tegenkwamen!
We moeten binnenkort ook onze eerste Obelixstenen zien, ze maken er hier opvallend weinig reclame voor. Er zijn hier genoeg bureaux d' Information Touristique maar die zijn erg op hun eigen plekje geconcentreerd, wat er over de gemeentegrens gebeurt weten ze niets van.
We komen soms verrassend mooie chapelles tegen. De kapel van de weduwen bijvoorbeeld. De ingang geheel behangen met houten beschilderde borden, soms versierd met bloemenkransen of borduurwerk, voor zeelieden die zijn verdwenen in zee bij Islande of Jersey.
Ook de Bretonse keuken heeft weer verrassingen in petto. Kouign Amann en Far Bretonne zijn erg lekker. De galettes en crêpes gaan er trouwens ook goed in. De Kig ha Farz moeten we nog ervaren. De kilo's vliegen er zo dus nog niet af, ondanks al het werk op de pedalen!
2CV - R4 : 15 - 19

• 16 Augustus 2013 - 17:53

Frank Sierhuis:

vms, vms? Ik doe een gooi: voormalige muur schilderingen? vervaagde murale schrifturen? In ieder geval weer een fotogenieke serie erbij! Als altijd weer met plezier gelezen en bekeken.
    Het moet wat vreemd zijn om zo westwaarts te fietsen met Piemonte als doel. Maar de verbinding tussen het kleine en het Grande Bretagne zal jullie vast extra charmeren.
    Hoe herkenbaar verder het verhaal van de franse chauffeur; als wandelaars hadden we daarmee vooral in Italië te maken, maar het effect is hetzelfde. Veel adrenaline maar leuk is anders.
    Hup Renault!
    Groeten, Frank.

• 18 Augustus 2013 - 22:14

Erik Van Ommen:

Lekker west naar Brest. De wind zal dan draaien en dan lekker mee....:)
    Ziet er goed uit, we zullen het nu volgen.
    Fiets ze, erik en wilma

• 18 Augustus 2013 - 23:09

Jannie:

Jullie zijn al goed gevorderd. wat een mooie belevenissen. Dit zijn dingen in je leven die een onuitwisbare indruk achterlaten. De foto's geven, denk ik, maar een fractie weer van wat jullie allemaal zien. Vervelend van die Franse chauffeurs, uitkijken geblazen dus. Veel plezier nog.
    Groetjes, Jannie

• 25 Augustus 2013 - 16:28

Mem En Marja:

mem: s. is iets met het reddingswezen.. wrschijnlijk staat daar een boot die door paarden getrokken wordt om mensen in nood te redden.
    marja: voormalig maison ship..en nog iets.
    Mem......Ik ben blij dat jullie alletwee goed gezond zijn en zonder ongelukken zover.
    Een mem blijft ongerust maar als ik de fotos en het verhaal bekijk maakt me dat blij....
    Marja: de tijd van je leven zullen we maar zeggen en nu helemaal wanneer morgen iedereen weer in de struktuur zit he Lia...
    Genoten van de laatste 3 verslagen en de fotos. Iemand schreef: de fotos zullen steeds mooier worden....nou volgens mij kan dat niet... dikke knuffel...wij gaan aan een AH taartje met een kopje Senseo.
    Het is hier ook nog steeds mooi weer....k ga vrijdag naar Vlie.
    De enkels van Mem worden iets dunner.