Du côte à côte - Reisverslag uit Saint-Nazaire, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu Du côte à côte - Reisverslag uit Saint-Nazaire, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu

Du côte à côte

Blijf op de hoogte en volg Lia en Tim

23 Augustus 2013 | Frankrijk, Saint-Nazaire

We hebben de vaart er een beetje ingezet. Van de noordkust van Bretagne naar het zuiden bijna uitsluitend over Voies Vertes, oude spoorlijnen of zoals de laatste 150 kilometer over het jaagpad van het kanaal van Nantes naar Brest. (Wij doen het in omgekeerde richting)
Heerlijk twee dagen achtereen autovrij fietsen en er komt nog meer! Het jaagpad wordt uitstekend onderhouden in tegenstelling tot het kanaal zelf dat vooral in het hogere deel, mede door de aanleg van een hydro-electrische dam met reservoir, niet meer bevaarbaar is. Woest kronkelend door de beboste heuvels of met tientallen sluisjes vlak achterelkaar heel anders dan onze Hollandse rechttoerechtaan kanalen. In de lagere regionen is er meer watersport met bediende sluizen en er er lijkt een competitie gaande wie het bestbebloemde sluiswachtershuisje heeft.

Het weer is ook aan het verbeteren. Het tropenrooster is nog niet weer in werking getreden maar voor het eerst wel tot laat op de avond gewoon in t-shirt buiten gezeten, met een flesje wijn uiteraard. En dat proces herhaalt zich de laatste dagen tot het punt dat alles 's nachts open moet blijven om nog enige verkoeling te vinden. Geheel nieuwe ervaring voor ons anglofielen! Overdag heb je tenminste nog de kans om relicultureel wat koelte op te snuiven in een van de vele kerken , elke keer weer anders maar steeds weer zo vertrouwd katholiek.
Hebben ook het Obelixgebeuren gezien nu. Zijn een dag onbepakt met de trein westwaarts gegaan en hebben in de buurt van Carnac rondgefietst. Kilometers rijen stenen met af en toe een hunebedje of een losstaande gigant er tussen. De Papeloze Kerk valt erbij in het niet. En hordes toeristen natuurlijk. Maar goed dat het is afgeschermd en er geen loslopend publiek tussen de stenen door kan, fototechnisch heeft dat ook weer z'n voors en tegens.

De noordkust trouwens afgesloten met een regendag, de eerste verplichte rustdag. Het stadje waar we dichtbij bivakkeerden bleek ook nog eens geen bezienswaardigheden te bezitten om aangenaam te verpozen. Zelfs de kerk konden we niet in vanwege een dubbele begrafenis die zeer aanstaande was. Één en al treurnis dus. Toen we besloten de tijd te doden door even lekker te gaan eten, bleken net de keukens van alle restaurants gesloten te zijn. Maar toen de mensen de kerk in waren, opende de pizzabakker zijn, uit piëteit gesloten, kraam weer en konden we een op hout gebakken exemplaar bemachtigen. Deze hebben we heerlijk opgepeuzeld in de noordingang van de kerk op een bankje, onder begeleiding van zachte kerkorgelmuziek en gezang.

2CV - R4 : 19 - 28

• 24 Augustus 2013 - 00:54

Marja:

he he....eindelijk tijd en wifi maar nu loopt het tegen enen snachts. Wo.avond vanuit Zeeuws Vlaanderen thuis gekomen. Dennis hier tot en met vandaag over de vloer. Gisteren met Mem naar jullie Stad GRUN....AnneLinde jarig, vandaag Imre 4 jaar geworden. Tussen alle bedrijven door de camper leeghalen, veel was gedraaid, veel boodschappen in huis gehaald en nu dus even tijd om alweer een bericht van jullie te lezen. FIJN dat alles goed gaat..dat het mooi weer is(1 regendag is ook wel door te komen , lijkt mij) en weer schitterende fotos.
    Heb morgen niks bijzonders.....lekker in de tuin aan de slag en meer tijd nemen om jullie laatste verslagen te bestuderen en te genieten van de fotos....
    Zal Mem zondag alles laten lezen. AnneMark heeft van heel wat verslagen copieen gemaakt zodat ze het geregeld kan lezen. Alles hier ook goed, nog steeds mooi weer.....heerlijk kusss marja

• 24 Augustus 2013 - 12:04

Ronald:

zo te zien en te lezen gaat het jullie goed. Wij treffen het hier ook met het weer. heb al 3 eilanden gehopt. volgend jaar de rest. Voor mij zit de vakantie er op, de roosters stromen al weer binnen, en ga mij mentaal voorbereiden op het nieuwe jaar.
    Geniet van de vele mooie nazomers dagen die nog volgen, de foto's zullen nog mooier worden verwacht ik..
    oh ja, ik kan die code maar niet kraken, 2cv heeft zeker niets met eendjes van doen?
    Ronald

• 25 Augustus 2013 - 10:45

Bieni:

hallo tim en lia wat heb ik genoten van jullie verslag en de prachtige fotos wij hebben ook veel gefietst
    en mooi weer gehad maar nu zit ik met mijn voet in het gips. Nog heel veel fiets plezier.
    Groetjes Bieni.

• 25 Augustus 2013 - 12:48

Klara Van Zoest:

Hoi,
    Vakantie hier eindelijke begonnen. Nog een weekje en we vertrekken naar Elba met het bootje achter de auto. Verjaardagskaartje ontvangen en een glas champagne met jullie gedronken. Geniet ervan, doen jullie ook, zo te lezen. Lieve groetjes k&f

• 25 Augustus 2013 - 13:02

Hans Franssen:

Dag Tim en Lia.
    Na 48 dagen in Frankrijk, zijn wij weer thuis. En dan te bedenken dat jullie nog niet eens op de helft zijn! We hebben vanuit de molen jullie verhalen kunnen volgen, maar zullen dat nu zeker met nog meer plezier gaan doen, omdat we ons dan weer even daar waan. Het normale werk gaat morgen weer beginnen. Genieten jullie maar lekker verder en houdt de vaart er in want jullie hebben nog een lange weg te gaan. Succes.
    Liefs Hans & Pauline.
    P.S. Zo te zien hebben jullie meer renaultjes 4 gezien dan 2CV. Ik verwacht dat meer in de binnenlanden en naar het zuiden de 2CV toe zal nemen, alleen al vanwege het open dakje. Ik ben benieuwd of deze veronderstelling uit zal komen.