Vélodyssee - Reisverslag uit Rochefort, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu Vélodyssee - Reisverslag uit Rochefort, Frankrijk van Lia en Tim - WaarBenJij.nu

Vélodyssee

Blijf op de hoogte en volg Lia en Tim

30 Augustus 2013 | Frankrijk, Rochefort

Zuidwaarts met Vélocean,. Deze geheel bewegwijzerde fietsroute pakken we op ten zuiden van Saint-Nazaire met als voorlopige hoogtepunt, en dan vooral letterlijk, de oversteek van de Loire. En meteen wordt alles anders; de allereerste zonnebloemen op de akkers, de cypressen die steeds meer voorkomen en de krekels die, ook als de nacht fris is, gewoon doortsjirpen. En natuurlijk de huizen, niet meer de stevige natuurstenen exemplaren met leien daken maar veelal witgeplamuurde laagbouw met veel plattere rode pannendaken en vooral opvallend : het geheel ontbreken van hemelwaterafvoer. Kortom voor het gevoel meteen een stuk zuidelijker.
De schok van de kabouterplophuisjes was misschien wel zo groot omdat het begin van de route vooral door bebouwd gebied ging en hier aan de kust is dat toch voornamelijk vakantiehuizen en hordes campings. Veel kruipdoorsluipdoor, door de routebouwers goedbedoelde autoluwe weggetjes maar net als bij de AmstelGoldrace veel draaien en keren. De laatste dagen komen we wat meer op de campagne, door de diverse Fõrets Domaniales en de Marais, polderachtige gebieden met soms erg grote landbouwarealen en dan weer stukken waar de invloed va de zee duidelijker te merken is met zoutpannen en veel
oestercultuur en getijdehaventjes. Ook mooie paden vlak langs zee met uitzicht op baaien met witte ronde stenen, gele kalkrotswanden en vissershutjes op palen met grote vierkante visnetten. Wat voor vis ze daarmee vangen is ons nog niet duidelijk. Soms kom je zo maar, ver van de bewoonde wereld,een moules- of huitreseettentje tegen. Voor twaalven 's middags zitten ze hier al aan de oesters. 6 stuks met een glas witte wijn kosten dan ook slechts € 6,80!
Wij hebben inmiddels de joker van de collega's ingezet. Deze was bedoeld voor als we in een dip zouden zitten. Nou die is nog ver te zoeken, maar de ideale plek om hem in te zetten kwam wel op ons pad. Heerlijk gegeten op een pleintje onder een dikke notenboom in La Rochelle.
Het weer is al een week heel mooi. Blauwe lucht bij het opstaan, in de middag even wat wolkjes en dan vanaf vijf uur weer volop zon. 's Nachts koelt het behoorlijk af, dus het slapen is geen probleem. Van zacht gras op de campings is hier echter geen sprake, maar wij zijn net als de grond inmiddels gehard in het slapen op zand. Route langs de kust is zeker een goede keuze, want er waait een lekker zeebriesje die zorgt dat wij niet oververhit raken!
We vermoeden dat de route lokaal wordt beheerd want niet overal is de bewegwijzering hetzelfde, evenals de toestand van het wegoppervlak. We volgen nu al een tijdje de Vendee en vélo of de Sentier Littoral en zodra we de grens overgaan mogen we zoeken naar weer héél andere bordjes. Bovendien staan die soms om de bocht of een afslagje verder, het is net een puzzeltocht! Dit alles onder de noemer Vélodyssee.
2CV - R4: 22 - 34

• 01 September 2013 - 17:41

Frank Sierhuis:

La Rochelle alweer; met een ruwe blik op de kaart zijn jullie dan ook wel over de helft, wat mooi klopt na ruim vijftig dagen. De plaatjes zijn weer prachtig en zoals jullie ook schrijven is het ook mooi te zien hoe landschap en cultuur steeds weer veranderen. En met de Bordeaux, het land van Oc en de Cote d'Azur nog voor de boeg valt er nog veel mooi en lekker Frankrijk te ontdekken en te genieten, iets wat jullie zeker is toevertrouwd.
    Verder: huitreseettentje krijgt wat mij betreft drie-keer-woordwaarde, Citroen maakt niet veel kans meer maar fpf (iets met fiets?) blijft me verder nog even een raadsel.
    Groeten, Frank

• 02 September 2013 - 13:41

Jopie:

Heb net het laatste verslag gelezen. Prachtige foto's!! Voor ons is het gebied bekend terrein. Jullie rukken op naar het zuiden en dan kun je Bordeaux niet overslaan. Als ik alles goed lees en de foto's bekijk zit het weer nog steeds mee!!!Groetjes Gerard en Jopie

• 05 September 2013 - 10:33

Ria Jetten:

Hallo Lia en Tim, Wat mooi is het toch om jullie reis te volgen! En natuurlijk de prachtige foto's te bekijken! En dat terwijl wij nu met de MG op Sardinië zijn. Echt een Schitterend eiland! Puur natuur en de zee is fantastisch! Jullie nog een goed reis verder en veel plezier!!!
    Groetjes Wim en Ria

• 13 September 2013 - 15:51

Marja:

Dit is ook echt MIJN wereld waar ik gelukkig van word.....wat een byzonder mooie fotos.
    Water, water en nog es water.
    Het grote verschil tussen eb en vloed.
    Het hele visgebeuren wat ons boeit. In Bretagne maakten we mee dat iemand 4 makrelen ving in 1 worp.
    huitreseettentje ...ben het met Frank eens.
    Ben weer helemaal op de hoogte....genieten...
    Hebben jullie dan niet iets van : we blijven hier wat langer? liefs Marja
    Hoop dat het met je ribben wat opknapt.....